Privacyverklaring
Versie 02, datum laatste wijziging 03/06/2019
Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens
Versie 02, datum laatste wijziging 03/06/2019
Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens
Sanacenter
bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann hechten groot belang aan de bescherming van
uw persoonsgegevens en we verwerken uw persoonsgegevens met de nodige zorg en
aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Persoonsgegevens zijn alle
gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden. Sanacenter
bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann houden zich aan de wettelijke bepalingen
rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als patiënt heeft
(waaronder AVG en de wet op patiëntenrechten). De persoonsgegevens en
gezondheidsgegevens worden verwerkt door Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van
Looy Ann Dorp West 79 Zwijndrecht, ondernemingsnummer 0423.990.364 en worden
enkel verwerkt voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang
dit hiervoor nodig is.
In deze verklaring leggen Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann uit hoe het uw persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en gebruikt. Ze vormt aldus het algemene beleid van Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann op het vlak van gegevensverwerking. Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann verzamelen en verwerken gegevens over u wanneer u als patiënt door ons wordt behandeld en verzorgd of op een andere manier met ons contact opneemt. Bent u leverancier, dan worden uw gegevens of deze van uw contactpersonen verwerkt in het kader van deze activiteiten., alsook bij het verwerken van facturen en andere boekhoudkundige documenten. Tot slot kan het zijn dat wij gegevens over u verwerken omdat dat van belang is of kan zijn voor onze activiteiten, bijvoorbeeld om op uw advies of diensten beroep te kunnen doen.
In deze verklaring leggen Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann uit hoe het uw persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en gebruikt. Ze vormt aldus het algemene beleid van Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann op het vlak van gegevensverwerking. Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann verzamelen en verwerken gegevens over u wanneer u als patiënt door ons wordt behandeld en verzorgd of op een andere manier met ons contact opneemt. Bent u leverancier, dan worden uw gegevens of deze van uw contactpersonen verwerkt in het kader van deze activiteiten., alsook bij het verwerken van facturen en andere boekhoudkundige documenten. Tot slot kan het zijn dat wij gegevens over u verwerken omdat dat van belang is of kan zijn voor onze activiteiten, bijvoorbeeld om op uw advies of diensten beroep te kunnen doen.
Doel van de
verwerking
De
persoonsgegevens worden door ons verwerkt met als doel het verzorgen van een
goede gezondheidszorg. We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons
als zorgverlener zijn opgelegd en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of
geheimhoudingsplicht).
Het
gaat over de gegevens die u ons meedeelt en die wij nodig hebben voor uw
behandeling en verzorging als patiënt waarvoor u op ons beroep doet, zoals uw
naam en adres, e-mailadres en alle andere gegevens in dat verband, in het
bijzonder de gegevens die verband houden met uw gezondheid. Meestal geeft u ons
die gegevens rechtstreeks door, maar het is ook mogelijk dat wij die gegevens
verkrijgen van andere partijen zoals uw huisarts of andere specialisten. De
gegevens kunnen ook betrekking hebben op uw vrijetijdsbestedingen of
consumptiegewoonten, met name wanneer deze verband kunnen houden met uw
verzorging. Financiële gegevens moeten worden verwerkt in het kader van de
boekhoudkundige verwerking. Gegevens
over uw functie en activiteiten worden verwerkt in het kader van communicatie
of public relations. Wij
verzamelen deze gegevens zowel wanneer u onze papieren formulieren invult als
wanneer u dat elektronisch doet. Een
aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële
afhandeling van uw behandeling, voor boekhoudkundige verwerking worden er
verder geen onmiddellijk identificeerbare gegevens gebruikt.
In bepaalde gevallen hebben ook
medewerkers (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij
het vastleggen van afspraken. Doel van deze verwerking is het vlotter laten
lopen van de praktijkwerking, en de kinesitherapeut voldoende tijd te geven om
aan de patiënten te besteden Deze medewerkers zijn ook verplicht tot
geheimhouding, en hebben niet meer toegang tot uw gegevens dan strikt
noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket. Andere zorgverleners van Sanacenter
bvba zijn eveneens gebonden aan het beroepsgeheim, en hebben ook enkel toegang
tot die gegevens die nodig zijn om hun deel van de zorg op zich te nemen.
Uw kinesitherapeutisch
dossier dient volgens de wettelijke bepalingen 20 jaar bewaard te worden na de
laatste behandeling en/of het afsluiten van het dossier. Overige informatie die
niet tot uw medisch dossier behoort, wordt volgens de wettelijk vastgelegde
termijnen bewaard of niet langer dan noodzakelijk voor het vervullen van het
doel van de verwerking.
Grondslagen
voor de verwerking van gegevens
In
beginsel verzamelen en verwerken wij uw gegevens op basis van de contractuele
relatie die wij met u hebben als gevolg van uw vraag tot verzorging en
behandeling en het kinesitherapeutisch contract dat wij daartoe met u sluiten.
In andere gevallen is de verwerking gebaseerd op de taken van algemeen belang
die wij als zorgverleners vervullen. De
contractuele relatie is ook de grondslag voor de verwerking van gegevens over
leveranciers. Waar
de verwerking niet noodzakelijk is om de contractuele relatie uit te voeren,
zoals bij communicatie, is ze gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen als
zorgverlener, in het bijzonder de vrijheid van vereniging en informatie.
Daarbij zorgen wij er steeds voor dat er tussen onze en uw belangen een
evenwicht bestaat.
Delen van
gegevens
De
gegevens die we van u verwerken, worden enkel gedeeld in het kader van uw
gezondheidszorg met artsen of zorgverleners met wie u een behandelrelatie hebt
of anders geanonimiseerd gedeeld. Enkel deze informatie wordt gedeeld die
noodzakelijk is voor uw behandeling door een andere zorgverlener.
Indien u
uw geïnformeerde toestemming hebt gegeven, worden deze gegevens op beveiligde
manier digitaal ter beschikking gesteld aan andere zorgverleners. Enkel indien
u een behandelrelatie aangaat met deze zorgverleners, zullen zij ook effectief
inzage hebben tot uw gegevens.
In het
kader van wettelijke verplichtingen zoals terugbetalingen van verstrekte hulp
door verzekeringsinstellingen, worden bepaalde gegevens ook gedeeld met uw
eigen ziekenfonds, of voor niet-verzekerde patiënten ten laste van het OCMW,
met uw eigen OCMW.
Voor
medewerking aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen er ook gegevens worden
verwerkt. Alle verwerkingen gebeuren door instanties die de correcte
toelatingen en machtigingen hebben gekregen voor de verwerking van deze
gegevens. Gegevens worden samengevoegd en alle maatregelen worden genomen zodat
deze niet herleid kunnen worden naar individuele personen.
Uw rechten
als patiënt
U hebt
het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kan deze opvragen,
inkijken, corrigeren en eventueel wijzigen. In bepaalde gevallen kan u ook
vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperkten. Deze vragen kunnen
enkel geweigerd worden indien deze een ernstige bedreiging vormen voor uw
gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van
de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking
en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in uw dossier
kan u richten aan uw huisarts. Bij vragen of klachten kan u ook steeds bij uw
arts of zorgverlener terecht.
Indien u
een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw arts of
zorgverlener kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht
neer te leggen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Beveiliging
Wij nemen de nodige maatregelen om uw persoonsgegevens passend te beveiligen. Dit omvat ( abonnement op AVG Anti-Virus Free) . Die maatregelen mogen algemeen worden omschreven bv. de papieren formulieren met patiëntengegevens worden in een afgesloten kast bewaard, het gebruikte computerprogramma voorziet in voldoende beveiliging zodat dit niet voor iedereen vrij toegankelijk is, u beschikt over een procedure bij het gebruik van paswoorden edm].
Wijzigingen
Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann behouden zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.
Beveiliging
Wij nemen de nodige maatregelen om uw persoonsgegevens passend te beveiligen. Dit omvat ( abonnement op AVG Anti-Virus Free) . Die maatregelen mogen algemeen worden omschreven bv. de papieren formulieren met patiëntengegevens worden in een afgesloten kast bewaard, het gebruikte computerprogramma voorziet in voldoende beveiliging zodat dit niet voor iedereen vrij toegankelijk is, u beschikt over een procedure bij het gebruik van paswoorden edm].
Wijzigingen
Sanacenter bvba, Heinen Jan & Van Looy Ann behouden zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.
Bevoegde toezichthoudende autoriteit:
Provinciale Geneeskundige Commissie
Pelikaanstraat 4 2de verdieping
Tel. 02 524 78 50 – 02 524 78 52
E-mail: icm.antwerpen@gezondheid.belgie.be